Valtioneuvoston päätöksen mukaan arava- ja korkotukivuokra-asuntojen tulorajoista on luovuttu asukkaiden valinnassa 1.4.2008 alkaen. Asukkaat valitaan edelleen sosiaalisen tarkoituksen mukaisuuden ja taloudellisen tarpeen perusteella. Asukasvalintaperusteet ovat hakijaruokakunnan asunnontarve, varallisuus ja tulot.
Varallisuusrajat Oulussa valtion tukemiin vuokra-asuntoihin
Henkilöluku | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
varallisuus (€) | 30 000 | 45 000 | 60 000 | 70 000 | 80 000 |
Hakijatalouden koon kasvaessa varallisuusrajaa koretetaan 5 000 € henkilöä kohden.
Vähennykset
Varallisuudesta vähennetään hakijaruokakunnan
yhteenlaskettujen velkojen määrä.
Varallisuus
Varallisuutta ovat esim. hakijan omistama kiinteistö tai osakehuoneisto.
Näistä tarvitaan hakemuksen liitteeksi luotettava arvio omaisuuden myyntiarvosta (käypä arvo)
ja selvitys lainoista. Myyntiarvon voi pyytää isännöitsijältä, kiinteistönvälittäjältä tai rakennuksen tarkastajalta.
Huomioon otettavasta varallisuudesta voidaan vähentää lähtöpaikkakunnalta sijaitsevan oman asunnon arvo, jos hakijaruokakunta muuttaa työpaikan takia toiselle paikkakunnalle eikä hakijaruokakunnan jäsenten ole tarkoituksenmukaista kulkea päivittäin työmatkaa paikkakuntien etäisyyden tai hankalien kulkuyhteyksien vuoksi.
Tulot
Hakijaruokakunnan tuloina otetaan huomioon ruokakuntaan kuuluvien pysyvät tulot laskettuna kuukautta kohti(bruttokuukausitulot) Tuloja ovat esimerkiksi ansiotulot kaikkine lisineen, elatusapu (jos sitä maksetaan puolisolle), eläkkeet, jatkuvana maksettavat tapaturma- ja vakuutuskorvaukset, invalidiraha, pääomatulot ja ulkomailta saatavat tulot.
Luontaisetujen arvona otetaan huomioon verotusarvo. Aikuisopintoraha ja aikuiskoulutustuki lasketaan myös tuloksi.
Selvästi tilapäisiä tulokas kuten asevelvollisen päivärahaa, sotilasavustusta tai koulua käyvien, alle 18-vuotiainen lasten loma-ajan tuloja ei oteta huomioon.
Tuloksi ei myöskään lasketa mm. asumistukea, lapsen elatusapua (jota maksetaan oikeuden päätöksen tai asianmukaisen kirjallisen sopimuksen perusteella) tai muita vastaavia tuloja.
Hakijaruokakuntien tuloja vertailtaessa otetaan huomioon ruokakunnan koko ja ruokakuntaan kuuluvien lasten lukumäärä